Obecnie budowany centralny odcinek II linia metra w Warszawie połączy siedem stacji od ronda Daszyńskiego do Dworca Wileńskiego (6 km). W tym celu, dla wydrążenia dwóch jednotorowych tuneli zostały skonstruowane trzy maszyny drążące TBM (ang. Tunnel Boring Machine).
Maszyna drążąca tunel to wysoko specjalistyczny kombajn budowlany, który służy nie tylko do drążenia tunelu, ale również wykonuje obudowę i izolację tuneli.
Głównym elementem TBM jest głowica skrawająca z wymiennymi nożami z wysoko utwardzonej stali. Za tarczą znajduje się komora robocza do której spada urobek, który najpierw transportowany jest taśmociągiem ślimakowym. Komora oddzielona jest szczelną ścianą ciśnieniową od pozostałej części maszyny.
W drugiej części TBM znajduje się skomputeryzowana sterowania. TBM nie tylko drąży tunel, ale jednocześnie układa jego obudowę.
Maszyna wyposażona jest w taśmociągi do transportu żelbetowych elementów obudowy tunelu oraz urządzenie do układania elementów obudowy tunelu.
Ze względów bezpieczeństwa tarcze nie mogą pracować obok. Dlatego kolejna tarcza, która pracuje równolegle jest uruchamiana po pewnym czasie, gdy pierwsza oddali się na kilkaset metrów. Tak pracują tarcze, które drążą tunele od strony ronda Daszyńskiego.
Po zalaniu wodą stacji Powiśle nastąpiła zmiana planów odnośnie kierunku drążenia tuneli. Pierwotnie trzecia tarcza miała drążyć tunel od strony stacji Powiśle, a następnie po wydrążeniu jednego tunelu miała zostać przetransportowana ponownie na stację Powiśle w celu drążenia drugiego tunelu. Teraz kierunek drążenia został odwrócony.
Obecnie na będącej w trakcie budowy stacji Wileńska przygotowywana jest tarcza, która po wprowadzeniu pod ziemię będzie drążyła tunel w kierunku Wisły.
TBM jest w stanie wybudować kilkanaście metrów gotowego tunelu dziennie.
W trakcie budowy I linii metra warszawskiego wykorzystywano ręczne tarcze, które były w stanie wykonać do 2 metrów tunelu dziennie.
[źródło: inzynierbudowlany]
0 komentarze