czwartek, 20 grudnia 2012

Piórkiem i węglem o budowie warszawskiego metra.

Sprawa budowy metra w Stolicy pojawiła się wraz z odzyskaniem przez Polskę niepodległości w 1918 roku i powracała przez dziesiątki kolejnych lat. Jednak kolejne pokolenia nie podejmowały skutecznych kroków w celu rozpoczęcia budowy kolei podziemnej w Warszawie. Realizacja warszawskiego metra powinna ruszyć w latach 20. ubiegłego wieku. Coś się jednak zacięło i opóźniło, a potem wszystko wywróciła wojna. Po wojnie, jak to po wojnie. Dla budowy kolei podziemnej nie był to najlepszy czas. O ironio losu! ... aż trzeba było stanu wojennego, aby budowa w końcu ruszyła. Realizacja pierwszej linii metra trwała ćwierć wieku.

Budowa warszawskiego metra powinna się wydarzyć 100 lat temu. Gdyby wtedy powstała nawet najkrótsza linia, to budowa byłaby kontynuowana przez kolejne pokolenia. Dla pobudzenia wyobraźni kilka faktów dotyczących powstawania kolei podziemnych na świecie. 
"W 1845 został otwarty podziemny tunel kolejowy, ciągnący się ok. 500 m pod ulicami Brooklynu (obecnie Nowy Jork). Pierwsza całkowicie podziemna linia została otwarta w Londynie już 10 stycznia 1863. Pierwsza kolej podziemna w kontynentalnej Europie pojawiła się w Budapeszcie w 1896 po zaledwie dwóch latach budowy. Łączyła Vörösmarty tér w centrum miasta z Széchenyi fürdő i była obsługiwana przez składy elektryczne." [wikipedia
Czy nie byłoby wspaniale, gdybyśmy mogli dzisiaj oglądać archiwalne, pożółkłe zdjęcia i rysunki z budowy warszawskiego metra sprzed 100 lat. Obecnie budowa metra obrasta już legendą. Tylko, czy na takich legendach nam zależy?









Share this post
  • Share to Facebook
  • Share to Twitter
  • Share to Google+
  • Share to Stumble Upon
  • Share to Evernote
  • Share to Blogger
  • Share to Email
  • Share to Yahoo Messenger
  • More...

14 komentarze

  1. Ojej, klimat jak z "Warszawskich pożegnań" i fotoreportaży dawnej "Stolicy" ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Czyli opowieść o metrze. Mam książkę na temat jego budowy Andrzeja Rogińskiego.
    Podobaja mi sie rysunki tu zamieszczone.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja bym dodał, że opowieści o ukończeniu legendarnej II linii w terminie można między bajki włożyć.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Termin ukończenia całej II linii to 2022 rok (od Połczyńskiej do Bródna). Natomiast środkowy, obecnie budowany odcinek chyba z co najmniej rocznym poślizgiem zostanie oddany

      Usuń
    2. Nastąpiła jakaś pomyłka - zapewne chodziło o rok 3022.

      Usuń
    3. Przydałoby się zebrać historyczne dane i zrobić wykres, na którym na osi poziomej byłby czas (lata), a na osi pionowej też czas (lata), ale oznaczające rok planowanego oddania (którejkolwiek) linii metra albo innej inwestycji (np. połączenia kolejowego do lotniska Okęcie).

      W sytuacji idealnej (tzn. bez "poślizgu") wykres byłby linią poziomą. U nas... strzelałby w górę jak korek od szampana.

      Usuń
  4. Dla nas to codzienność, ale dla naszych wnuków to będzie naprawdę ciekawa relacja. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla wnuków? Obyś miała rację. Bo może być ale dla prawnuków.

      Usuń
    2. Wszystko jedno, popatrz jaką gratką dla nas są fotki z budowy Trasy Łazienkowskiej. Czasem odpalam 40latka tylko po to, by coś tam w tle z budowy zobaczyć. A to przecież tylko jedno pokolenie wstecz :)

      Usuń
  5. Zrysunkowanie zdjęć to chyba jedyna metoda, żeby dało się na te miejsca dzisiaj patrzeć bez zgrzytania zębów ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Wyglądają jak rysunki, ale to są zdjęcia do których zastosowano softwarowy efekt znajdowania krawędzi. Najlepsze efekty są na zdjęciach robionych nocą. Wtedy pojawia się sporo koloru, a nie tylko czerń i biel.

    OdpowiedzUsuń

:) :-) :)) =)) :( :-( :(( :d :-d @-) :p :o :>) (o) [-( :-? (p) :-s (m) 8-) :-t :-b b-( :-# =p~ :-$ (b) (f) x-) (k) (h) (c) cheer

 
© 2012 - Warszawista
Designed by BlogThietKe Cooperated with Duy Pham
Released under Creative Commons 3.0 CC BY-NC 3.0
Posts RSSComments RSS
Back to top